Het Each One Teach One-traject

Merel van Slobbe  - 17 januari 2023

Een nieuwe generatie urban makers

Ruben Chi, Xillan Macrooy en Amy Croqué (foto’s door Nathan Reinds).

 

Wat is jouw unieke verhaal?  En hoe vertolk je, als artiest, je verhaal aan een publiek? Met deze vragen zijn vier makers van De Nieuwe Oost het afgelopen jaar aan de slag gegaan, binnen het kader van het Each One Teach One-traject. Met dit traject, ontwikkeld door Glenn de Randamie (beter bekend als Typhoon), wordt een nieuwe generatie urban makers gecoacht in het vertellen van hun persoonlijke verhaal. Each One Teach One werd op 5 oktober 2022 gepresenteerd tijdens Rythm of life

Typhoon is naast rapper en muzikant namelijk ook motivational speaker. Hij deelt zijn verhaal niet alleen op het podium, maar ook binnen organisaties, het bedrijfsleven en de overheid. Met het Each One Teach One-traject wil hij deze kwaliteiten meegeven aan een nieuwe generatie urban artiesten, zodat zij zich op hun beurt als coach en spreker kunnen ontwikkelen.
’Het uiteindelijke doel van dit traject is om een platform te ontwikkelen waarbinnen makers gekoppeld kunnen worden aan het bedrijfsleven,’ vertelt Jantien Plooij, die samen met Typhoon en Kevin de Randamie het traject heeft ontworpen. ‘Vanuit het platform kunnen bedrijven, organisaties en onderwijsinstellingen de makers gaan boeken voor het geven van een motivational speech. Met dit traject worden de makers daarin gecoacht: ze leren op een andere manier naar hun eigen verhaal en creativiteit te kijken en ze leren hoe ze dit vervolgens om kunnen zetten naar een verdienmodel.’
Voor kunstenaars is het belangrijk om creatief in hun ondernemerschap te staan, zodat ze niet van één verdienmodel afhankelijk zijn. Het Each One Teach One-traject biedt urban artiesten uit allerlei disciplines, zoals muziek, dans, literatuur en visuals, daarom de tools om op verschillende manieren impact te maken. Vanuit De Nieuwe Oost zijn makers Xillan Macrooy, Amy Croqué, Ruben Chi en Vanity Roxane verbonden aan het traject. Alle vier kwamen ze het afgelopen jaar tijdens talloze sessies, Deep Dives genaamd, bij elkaar.
‘Dit waren tweedaagse sessies waarin we aan de slag zijn gegaan met de vraag: wat is je verhaal? Als artiest, maar ook als mens,’ vertelt Ruben Chi. ‘En hoe vertel je dit verhaal zodat anderen er ook een connectie mee kunnen maken? Vanuit die vragen zijn we naar een performance toe gaan werken.’
Tijdens de sessies gingen de makers steeds met verschillende coaches aan de slag. ‘In één van de sessies hebben we aan onze hero story gewerkt,’ zegt Xillan Macrooy. ‘Hiervoor onderzochten we belangrijke momenten in ons leven en keken we hoe deze hebben bijgedragen aan ons makerschap nu. Verder hebben we bijvoorbeeld gewerkt met beweging en hebben we een fotografiesessie gehad. Daarin hadden we het over hoe je jezelf presenteert en hoe je ervoor zorgt dat het beeld dat je van jezelf neerzet in lijn is met je verhaal. Met Typhoon zelf hebben we natuurlijk ook verschillende sessies gehad, deze sessies gingen over hoe je in je werk authentiek en eerlijk kunt zijn. Alle sessies samen vormden zo puzzelstukjes van een groter geheel.’
‘Een sessie die veel indruk op me maakte, was de stiltewandeling,’ zegt Amy Croqué. ‘We liepen in stilte naar een punt aan de IJssel, waar Typhoon op ons wachtte en een nummer voor ons zong. We gingen mee met de stroming, gooide wat stenen in het water en luisterde goed naar de tools en tricks die we van Typhoon kregen om in onze flow te blijven. Zelfs de paarden kwamen bij ons staan. Een heel bijzondere ervaring.’
Op 5 oktober vond tijdens het Rhythm of Life evenement, in het Flint Theater in Amersfoort, de presentatie plaats. Alle vier de makers stonden hier voor het eerst met hun verhaal op het podium. ‘Vaak sta je niet stil bij wat er zo bijzonder is aan je eigen verhaal,’ vertelt Vanity Roxane, na afloop van de presentatie. ‘Maar dit hele proces heeft me daar bewust van gemaakt: wie ben ik, waar sta ik voor en wat is belangrijk voor mij? Ik ben dj en ik ben meestal weinig met woorden bezig, muziek is mijn taal. Maar tijdens dit proces heb ik geleerd hoe ik een goed verhaal kan vertellen, iets wat ik gelijk heb kunnen inzetten. Ik zit bijvoorbeeld veel in panels, omdat ik me inzet voor gendergelijkheid in muziek, en ik merk dat ik dankzij dit traject een stuk beter uit mijn woorden kom.’
Niet alleen van de coaches, maar ook van elkaar konden de makers gedurende het traject veel leren: ‘Om een persoonlijk en kwetsbaar verhaal te vertellen, moet je je echt voor elkaar openstellen,’ zegt Xillan Macrooy. ‘En het is superbelangrijk om dan een veilige situatie te creëren. We hebben veel persoonlijke dingen met elkaar gedeeld, waardoor we ook veel van elkaar konden leren. Dat maakte die sessies zo speciaal. Het was een hechte groep mensen die steeds zelfverzekerder durfde te zijn in hun kwetsbaarheid.’

Organisatoren van Rythm of life Jitske Kramer en Typhoon (foto door Nathan Reinds).

Merel van Slobbe schrijft proza en poëzie. Ze studeerde filosofie aan de Radboud Universiteit Nijmegen, waar ze in 2016 campusdichter was. In 2017 won ze de Meander Dichtersprijs, en in 2018 nam ze de tweede prijs van de Turing Gedichtenwedstrijd in ontvangst. Merel is onderdeel van het dichterscollectief Poẽzie Colada (voorheen DichterBij), dat literaire avonden op verschillende locaties organiseert. Tijdens het Wintertuinfestival 2019 presenteerde ze haar chapbook Aan de rand van een lichaam. Merel zit in een talentontwikkeltraject van De Nieuwe Oost | Wintertuin.