WT-sessie | An Artist’s Duty #2

Simone Atangana Bekono
, Daphne Huisden
 - 15 januari 2021

Over engagement, dichterlijke vrijheid en de ontwikkeling van kunstenaarschap

Tijdens haar Wintertuinsessie gaat Simone Atangana Bekono in gesprek met schrijvers Alfred Schaffer, Daphne Huisden en Radna Fabias naar aanleiding van twee uitspraken van Nina Simone betreffende haar visie op haar kunstenaarschap. Moet je ā€˜compleet jezelf zijn’ en het publiek dwingen middels die hyperindividuele expressie naar zichzelf te kijken? Of is het de taak van de maker om te reflecteren op wat zich in de (politieke) wereld afspeelt en geĆ«ngageerd zijn? Deze gesprekken vormen een podcastreeks. In deze aflevering gaat Simone in gesprek met Daphne Huisden. En leest Daphne voor uit haar derde, nog te verschijnen, roman Charlatans.

Foto’s door Bianca Sistermans en Salih Kilic

 

 

Op de achtergrond van de boeken van Daphne Huisden spelen klasse, ras, gender en andere relevante maatschappelijke thema’s een stuwende rol voor haar personages. Huisdens boeken zijn echter geschreven in een tijd waarin de schreeuw om politieke verandering nog niet zo duidelijk gehoord werd, niet zoveel ruimte gegeven werd, als nu. Simone praat met haar over hoe zij kijkt naar de tijdsgeest van haar romans en hoe dit haar nieuwe werk beĆÆnvloedt.

Luister ook de afleveringen met Alfred Schaffer en Radna Fabias. Alle afleveringen van deze reeks zijn ook te beluisteren opĀ Spotify, net als de andere podcasts van Wintertuin.

 

Wintertuinsessies

De Wintertuinsessies zijn een reeks literaire talkshows waarin makers de kans krijgen om hun ideale avond samen te stellen. Iedere talkshow heeft een eigen host, thema en locatie. De makers, deels afkomstig uitĀ de talentontwikkelingstrajecten van De Nieuwe Oost, worden bij het maken van deze literaire talkshows inhoudelijk en productioneel ondersteund en begeleid.

 

Daphne Huisden debuteerde eind 2010 bij Uitgeverij Prometheus met de romanĀ Alles is altijd fictieĀ die genomineerd werd voor de Academica Literatuurprijs en die door Wim Brands werd opgenomen in de bloemlezingĀ De Nederlandse literatuur van de 21e eeuw. In 2013 verscheen haar tweede boekĀ Dit blijft tussen ons, genomineerd voor de Halewijnprijs in datzelfde jaar. Daarnaast publiceerde ze verschillende stukken en korte verhalen, o.a. in literair tijdschriftĀ Das Magazin,Ā TiradeĀ en het Rotterdam-katern vanĀ NRC Handelsblad. Momenteel werkt ze aan haar derde roman,Ā Charlatans.

Simone Atangana Bekono studeerde in 2016 af aan Creative Writing ArtEZ met een bundeling van gedichten en brieven getiteld hoe de eerste vonken zichtbaar waren, die in herdruk verscheen bij Wintertuin Uitgeverij in samenwerking met Lebowski Publishers. Simone trad op tijdens de Nacht van de Poƫzie, het Wintertuinfestival, Read my World en Winternachten. Ze werd geselecteerd voor het Slow Writing Lab en voor CELA, een ontwikkeltraject voor schrijvers en vertalers in zes Europese landen. Ze leverde bijdragen aan Zwart en Hoe het voelt om van kleur te zijn. In 2018 werd hoe de eerste vonken zichtbaar waren bekroond met de Poƫziedebuutprijs Aan Zee en nam Simone deel aan de Parijsresidentie van Vlaams-Nederlands Huis deBuren. In 2019 was Simone writer-in-residence van de Gentse Kunstinstelling Vooruit. In 2020 verscheen how the first sparks became visible bij The Emma Press, en bij Lebowski Publishers Simones debuutroman Confrontaties, die vier sterren kreeg in de Volkskrant. (Foto door Bianca Sistermans.)