Introductie Writer in Residence Katarina Mitrović

Lars Meijer  - 01 november 2021

De Servische schrijver en scenarist Katarina Mitrović is de eerste gast in het gloednieuwe internationale Writer-in-Residence-programma van Wintertuin. De hele festivalmaand november schreef en verbleef Katarina in het Besiendershuis aan de Waal, waarvandaan ze de stad verkent en nieuwe schrijvers en lezers ontmoet. Ook werkte ze met een vertaler aan de vertaling van haar werk. De writer in residence liet een literair spoor na in de stad: een tekst over haar verblijf die na afloop vertaald en gepubliceerd werd. Lars Meijer sprak Katarina vlak voor haar vertrek naar Nederland.

 

Een introspectieve roadmovie

Wanneer Katarina Mitrović (1991) schrijft, vult haar huis zich langzaam met post-its. Op de koelkast is de omschrijving van een personage geplakt, op haar muur hangt de afloop van een hoofdstuk en de kledingkast is een verzameling van alle ideeën voor het einde. In haar schrijfproces staat vrijheid centraal. Het had weinig gescheeld of de writer in residence van het Wintertuinfestival 2021 was professor Servische taal en literatuur geweest. Nadat ze haar laatste examen had afgerond, besloot ze de universiteit alsnog de rug toe te keren. ‘Er was een hoop gaande in mijn leven. Ik dacht: straks ben ik een professor voor de rest van mijn leven. Dat wil ik helemaal niet!’

Ze koos voor een nieuwe richting, een studie dramaturgie. ‘Maandenlang was ik aan het piekeren over mijn volgende stappen. En opeens schoot me iets te binnen. In mijn leven is er altijd één constante geweest, namelijk schrijven. Ik dacht niet dat ik hiermee geld kon verdienen, totdat ik het probeerde.’ 

Vorig jaar debuteerde Mitrović met haar poëtische roman Nemaju sve kuće dvorište (Not all Houses Have a Yard) dat volledig in dichtvorm geschreven is. Het leverde haar gelijk twee nominaties op, de NIN Award in 2020 en de Biljana Jovanović Award in 2021. De roman volgt de drieëntwintigjarige Milica, een biseksuele vrouw, die na de dood van haar vader naar een psychotherapeut gaat. ‘Terwijl ik aan het schrijven was, was ik constant in de weer met mijn eigen angsten, zoals mijn angst om dood te gaan. Ik kon hier pas aan beginnen na het schrijven van twee dichtbundels, toen was ik er echt klaar voor. Het schrijven van mijn debuut was een nogal emotionele ervaring.’

In een koortsachtige stijl onderzoekt Milica voortdurend zichzelf, haar relatie met mensen en de wereld om haar heen. Door de ontmoetingen met strippers, arbeiders en andere onbekenden, is Mitrović’ debuut een introspectieve roadmovie geworden. Naast haar dichtbundels Utroba (2017) en Dok čekam da prođe (2018) schrijft ze ook aan Grupa, de eerste serie uit Servië die wereldwijd werd gedistribueerd. De serie volgt een groep zakenlui, drugsdealers, agenten en tieners die opereren in de onderwereld van Belgrado. 

 

Op tweede paasdag 18 april sluit het Wintertuinfestival in Nijmegen de Boekenweek af in poptempel Doornroosje. Het festival met het thema fictie als gids start op 18 april om 15 uur en is rond middernacht afgelopen. Kijk voor het programma en tickets op wintertuinfestival.nl.
Op 6 april openen we op Notulen van het Onzichtbare het nieuwe seizoen met een speciale reeks festivalnotulen. Duik in het overzicht van de verdiepende publicaties die in de festivalmaand november verschenen en de gloednieuwe festivalnotulen van onder meer Laurens van de Linde, Jordi Lammers, Jelko Arts, Sinan Çankaya, Merlijn Huntjens en Ellis Tolsma.

 

Lars Meijer (1994) studeerde Creative Writing aan ArtEZ. Zijn werk verscheen o.a. in De Groene Amsterdammer en See All This en op Hard//hoofd, De Optimist en DIG. Hij is op YouTube actief als co-host van het literaire kanaal Poëzie & Pils. Daarnaast is hij onderdeel van schrijverscollectief Wildgewelf.