Wintertuinsessie | It’s not literature. It’s witchcraft #2

Over de grens tussen poëzie en bezwering

 

Yentl van Stokkum debuteerde in maart 2021 met de bundel Ik zeg Emily, waarin ze onder andere zoekt naar de grens tussen poëzie en bezwering. Deze grens maakt onderdeel uit van haar poëtica, maar ze weet nog niet precies op welke manier. Wel heeft ze met regelmaat het idee dat er iets in de letteren zit dat heel dicht tegen een vorm van magie aanschurkt. Misschien omdat schrijvers pogen door middel van taal een werkelijkheid te manifesteren. Misschien omdat poëzie een vorm van transformatie behelst. Of misschien komt het doordat schrijvers contact zoeken met iets dat vaak nog ongedefinieerd is. Een lezer, het onderwerp, de wereld om hen heen, zichzelf, iets hogers. Wie zal het zeggen. In ieder geval is ook in een toverspreuk ieder woord belangrijk. Zoals voor een schrijver ieder woord belangrijk is.

 

 

In deze tweede aflevering van het podcast-tweeluik It’s not literature. It’s witchcraft. gaat Yentl van Stokkum in gesprek met Asha Karami en Annemieke Dannenberg over het schrijverschap, tarot, dromen, intuïtie, het voordragen van gedichten en synchroniciteit. Met als houvast een uitspraak die ooit werd gedaan over het werk van Clarice Lispector: ‘Be careful […] It’s not literature. It’s witchcraft.’ In het eerste deel van het podcast-tweeluik, dat op 1 juli verscheen, sprak Yentl met Charlotte Van den Broeck en Nikki Dekker. Beluister deze eerste aflevering, en de proloog, die op 17 juni verscheen.

Deze podcast werd gemaakt door Yentl van Stokkum en De Nieuwe Oost | Wintertuin. Montage en mixage door Jozien Wijkhuijs. Deze Wintertuinsessie werd mede mogelijk gemaakt door de Gemeente Nijmegen en Lira Fonds.

De Wintertuinsessies zijn een reeks literaire talkshows waarin makers de kans krijgen om hun ideale avond samen te stellen. Iedere talkshow heeft een eigen host, thema en locatie. De makers, deels afkomstig uit de talentontwikkelingstrajecten van De Nieuwe Oost, worden bij het maken van deze literaire talkshows inhoudelijk en productioneel ondersteund en begeleid.

Yentl van Stokkum schrijft poëzie, proza en toneel. Ze studeerde af in Writing for Performance aan de HKU en werd geselecteerd voor het talentontwikkelingstraject Slow Writing Lab. Ze stond onder andere op Lowlands, Brainwash Festival en Dichters in de Prinsentuin. Publicaties van haar hand zijn te lezen in de Tirade, de Revisor en op Samplekanon en Hard//hoofd. In 2021 ontving ze het C.C.S. Crone stipendium. Haar bundel Ik zeg Emily verscheen in maart bij Hollands Diep. (Foto door Gaby Jongenelen.)

Asha Karami heeft eerder gedichten gepubliceerd in nY, Het Liegend Konijn, Poëziekrant, Terras en Revisor en online op Samplekanon, De Gids en Ooteoote. Ze mocht haar werk presenteren tijdens Vers van het Mes 2018 in Perdu Amsterdam. In 2019 verscheen haar debuutbundel Godface bij De Bezige Bij. Naast het schrijven werkt ze als arts. (Foto door Johan van Dijke.)

Annemieke Dannenberg schrijft gedichten en verhalen, maakt beleveniskunst en leest tarotkaarten. Ze studeerde Creative Writing en religiewetenschappen. Met haar kunst verkent ze het landschap tussen orthodoxie en moderne zingeving, absurditeit en ontgoocheling. Annemieke trad onder andere op bij het Feminist Art Festival, Woorden Worden Zinnen, de Rotaryclub en Perdu’s Dichtersmarathon. Werk van haar is gepubliceerd op Samplekanon, Hard//Hoofd en De Optimist. Annemieke is lid van kunstcollectief ROEM in Leiden. (Foto door Nicoleta Lupu.)