WT-sessie | It’s not literature. It’s witchcraft #1

Over de grens tussen poëzie en bezwering

 

Yentl van Stokkum debuteerde in maart 2021 met de bundel Ik zeg Emily, waarin ze onder andere zoekt naar de grens tussen poëzie en bezwering. Deze grens maakt onderdeel uit van haar poëtica, maar ze weet nog niet precies op welke manier. Wel heeft ze met regelmaat het idee dat er iets in de letteren zit dat heel dicht tegen een vorm van magie aanschurkt. Misschien omdat schrijvers pogen door middel van taal een werkelijkheid te manifesteren. Misschien omdat poëzie een vorm van transformatie behelst. Of misschien komt het doordat schrijvers contact zoeken met iets dat vaak nog ongedefinieerd is. Een lezer, het onderwerp, de wereld om hen heen, zichzelf, iets hogers. Wie zal het zeggen. In ieder geval is ook in een toverspreuk ieder woord belangrijk. Zoals voor een schrijver ieder woord belangrijk is.

 

 

In deze eerste aflevering van het podcast-tweeluik It’s not literature. It’s witchcraft. gaat Yentl van Stokkum in gesprek met Charlotte Van den Broeck en Nikki Dekker over hun werk, het schrijverschap, het voordragen van gedichten, het bezweren van lezers, feminisme en magie. Met als houvast een uitspraak die ooit werd gedaan over het werk van Clarice Lispector: ‘Be careful […] It’s not literature. It’s witchcraft.’ In de volgende aflevering, die verschijnt op 8 juli, spreekt Yentl met Asha Karami en Annemieke Dannenberg. Beluister ook de proloog, die op 17 juni verscheen.

Deze podcast werd gemaakt door Yentl van Stokkum en De Nieuwe Oost | Wintertuin. Montage en mixage door Jozien Wijkhuijs. Deze Wintertuinsessie werd mede mogelijk gemaakt door de Gemeente Nijmegen en Lira Fonds.

De Wintertuinsessies zijn een reeks literaire talkshows waarin makers de kans krijgen om hun ideale avond samen te stellen. Iedere talkshow heeft een eigen host, thema en locatie. De makers, deels afkomstig uit de talentontwikkelingstrajecten van De Nieuwe Oost, worden bij het maken van deze literaire talkshows inhoudelijk en productioneel ondersteund en begeleid.

Yentl van Stokkum schrijft poëzie, proza en toneel. Ze studeerde af in Writing for Performance aan de HKU en werd geselecteerd voor het talentontwikkelingstraject Slow Writing Lab. Ze stond onder andere op Lowlands, Brainwash Festival en Dichters in de Prinsentuin. Publicaties van haar hand zijn te lezen in de Tirade, de Revisor en op Samplekanon en Hard//hoofd. In 2021 ontving ze het C.C.S. Crone stipendium. Haar bundel Ik zeg Emily verscheen in maart bij Hollands Diep. (Foto door Bianca Sistermans.)

Charlotte Van den Broeck debuteerde begin 2015 op overdonderende wijze met Kameleon, waarvoor haar de Herman de Coninck Debuutprijs werd toegekend. Als dichter die ook op het podium in haar element is, bleek zij dat jaar de revelatie van Saint Amour. Oktober 2016 opende zij met Arnon Grunberg de Frankfurter Buchmesse. Kort nadien verscheen Nachtroer, haar tweede bundel, waarmee ze de Paul Snoekprijs won. In 2019 verscheen haar prozadebuut, Waagstukken. Het boek belandde in de Bestseller 60 en haalde de shortlist van de Boekenbon Literatuurprijs 2020. Charlotte Van den Broeck schrijft op freelance basis voor De Standaard der Letteren en doceert Literaire Analyse en Essayistiek aan het Koninklijk Conservatorium, Antwerpen. (Foto door Koen Broos.)

Nikki Dekker is schrijver en radiomaker. Ze publiceerde in verschillende tijdschriften, en bracht in 2018 een chapbook met essays en poëzie uit: een voorwerp dat nog leeft. Haar radiodocumentaire De oppas en ik werd genomineerd voor de Prix Europa en haar podcastreeks Iets doen, hoe doe je dat? kreeg een vier sterren in NRC Handelsblad en De Morgen. Afgelopen mei debuteerde Nikki bij de Bezige Bij met de roman diepdiepblauw, die lovend werd ontvangen en daarnaast ontvangt ze in oktober het SS Crone Stipendium.