Baby Tales

Koen Frijns  - 03 mei 2021

Vier dichters doken in de kartonnen wereld van Eva Jospin en zetten hun woorden op papier

De dromerige sprookjesachtige wereld van de nieuwe tentoonstelling in Het Noordbrabants Museum van Eva Jospin, Paper Tales, prikkelt je fantasie. Met simpel karton creëert zij indrukwekkende monumentale installaties. Als je door haar wereld vol bomen, struiken en fantasierijke bouwsels loopt, schieten woorden vaak tekort.

Daarom organiseerde Het Noordbrabants Museum in samenwerking met literair productiehuis De Nieuwe Oost | Wintertuin een schrijfwedstrijd: Woordkunstenaars gezocht. Speciaal voor deze wedstrijd hebben we schrijftalenten gevraagd zich te verdiepen in de wereld van Eva Jospin en hun woorden op papier te zetten. Klik door voor het winnende gedicht van Charlotte de Beus.

International Booker Prize-winnaar Marieke Lucas Rijneveld schreef een gedicht bij de gehele expositie. De komende weken lees je de gedichten van Yentl van Stokkum bij Nymphées, Koen Frijns bij Forêt Palatine en Merlijn Huntjens bij Cénotaphe, en kun je de bijbehorende afleveringen luisteren van de Paper Tales-podcast die Jozien Wijkhuijs in opdracht van het museum en Wintertuin maakte bij de expositie.


Eva Jospin, Forêt Palatine, 2019-2020. Foto: Benoit Fougeirol. Courtesy Eva Jospin and Galerie Suzanne Tarasieve

 

Baby Tales | Koen Frijns

Ik weet niet waar ze vandaan komen, maar ze liggen al in de modder

Dorothy en Mark stoppen allebei een euro in het open ruggetje voor het bos.
Aan de takken hangen navelstrengen met baby’s eraan.
Sommigen zijn hun slabbetje ontgroeid en dragen hemden met mayonaisevlekken.
Ze zijn hier al een tijdje.
Baby Lethal Fire zuipt alle honing op in het insectenhotel.
Baby Fitzie Fastie huilt omdat ze alleen werd gelaten toen de Sound of Silence werd gespeeld door baby Thunder.
Baby Locomotiv vraagt zich af waarom ze bomen omkappen om er ladders van te maken.
Veel baby’s hebben de naam van een tweedehands hazewindhond.
Veel baby’s zijn niet verzekerd.
Dorothy en Mark worden uitgenodigd in een huis dat uitsluitend uit melktandjes bestaat.
De baby’s begrijpen niks van klassenverschillen, maar er zijn erbij die sjekkies roken.
Er zijn foto’s tussen de tandjes vastgeklemd van paarden, ijsbergen en Audrey Hepburn.
Een muur is blauw geverfd.
Er is keuze.
Voor sommigen moet het tuinhek worden verhoogd.
Voor anderen moet een arm worden gemaakt, die uitsluitend uit sleutelhangers bestaat.
Een baby valt alleen in slaap als Johnny Cash at Folsom Prison op repeat staat.
Maar dat zijn kleine dingen.
Niemand zal ontkennen dat deze plek een blijvende indruk achterlaat op de baby’s.
Een onopgeloste moord aan de rand van het bos.
Het zoeken tussen wortels naar wormen.
Een koikarper roosteren boven het kampvuur.
Veel baby’s huilen bij volle maan en krabben de plinten los bij de deur.
Maar gelukkig is er keuze.

 

 

De tentoonstelling Paper Tales van Eva Jospin is tot en met 19 september 2021 te zien in Het Noordbrabants Museum. Voorafgaand aan je museumbezoek kun je de digitale aftrap terugkijken op de Facebookpagina van het museum of hieronder de gratis digitale tour van de tentoonstelling bewonderen.

 

Koen Frijns schrijft proza, poëzie en theater en is een begenadigd performer. Hij studeerde in 2016 af aan Creative Writing ArtEZ en maakte tijdens zijn studie verschillende solovoorstellingen: De parkieten kwetteren harder, over de gevolgen van tinnitus, en De man van klei, over Koens oud-oom, die omkwam bij een modderlawine op de Sint-Pietersberg. Hij droeg voor op onder andere Lowlands, Down the Rabbit Hole en Wintertuinfestival. In 2016 werd hij geselecteerd voor het Slow Writing Lab. Koen geeft les binnen het Verhalenhuis. Naast schrijver is Koen muzikant. Onder de naam Frino bracht hij samen met producer Ruben den Brok in 2019 de ep Nestgeur uit, in 2020 volgde Grindtegeltuin en in 2022 verscheen de EP Ongezouten noten. Ook is Koen lid van BOYBAND, de literaire boyband. (Foto door Gaby Jongenelen.)