Alleen ik besta nog

Dore van Montfoort  - 03 maart 2022

Het eerste interactieve verhaal op Notulen van het Onzichtbare: lees en bepaal zelf de wendingen in het verhaal

Interactieve fictie bevindt zich op de grens tussen spel en literatuur. Het verhaal is het speelveld; de schrijver en de lezer bepalen via keuzemogelijkheden samen het plot. De text-based adventure maakte in de jaren tachtig een ware opmars in de game-industrie, met allerlei vormen van interactiviteit: van non-lineaire verhaallijnen tot collaboratieve rollenspellen. Ook buiten de gamewereld heeft interactieve fictie zich vertaald, van de populaire Choose Your Own Adventure boeken tot Netflixseries aan toe. Wij vroegen schrijver Dore van Montfoort om een primeur te schrijven: het allereerste interactieve verhaal op de Notulen van het Onzichtbare. Alleen ik besta nog is een reis door de tijd, een reis ná de tijd, die je heen en weer beweegt tussen overpeinzingen, vertwijfeling en hoop. (Audio: BLUME)

Zelf aan de slag? Onder het verhaal geeft Dore tips om je eigen interactief verhaal te schrijven.

Alleen ik besta nog

Dore van Montfoort studeerde Creative Writing aan ArtEZ in Arnhem en was daarna vijf jaar de vaste schrijver van Dromenjager (het bedrijf achter de kindermerken Woezel & Pip en Sloddervos). Tegenwoordig is ze echter nog maar weinig te vinden aan de schrijftafel, omdat ze zich gestort heeft op het vak van schaapherder. Als ze tussen het mest scheppen door toch nog tijd vindt voor kunst, maakt ze het liefst experimenteel werk dat mensen onbegrijpelijk en frustrerend vinden. Ze hoopt op die manier ooit nog een nieuw medium uit te mogen vinden. Meer interactieve verhalen en projecten van Dore zijn te lezen via haar site. Zelf aan de slag met het schrijven van interactieve verhalen? Twine is een goed gereedschap voor schrijvers om interactieve verhalen te schrijven (en te lezen). Tips van Dore: - Zorg dat elke keuze een logisch gevolg heeft. Ook al werkt het niet zo in het echte leven, als de lezer geen duidelijk idee heeft van hoe een keuze ongeveer uit gaat pakken, wekt dit frustratie op. - Zorg dat de keuzes echt impact hebben op het verhaal. De lezer moet het gevoel hebben het uiteindelijke einde en elke stap ernaartoe veroorzaakt te hebben. - Vertak niet te veel! Durf korte uitstapjes te maken en dan weer terug te keren naar het hoofdverhaal. - Zorg dat elke lezer een goed verhaal leest, ook al lezen ze je epos met driehonderd eindes maar één keer, ook al lezen ze het driehonderd keer.