Schijnbaar Eindeloos

Mila Haak  - 13 september 2022

Fragment uit een van de zes genomineerde eindwerken voor de Afstudeerprijs

Tijdens de industriedag van festival Nieuwe Types op vrijdag 28 oktober wordt de winnaar van de Afstudeerprijs 2022 bekendgemaakt. Hier lees je de komende weken fragmenten uit de eindwerken van de zes genomineerde afstudeerders: Mila Haak (Writing for Performance, HKU), Wietse Leenders (Creative writing, ArtEZ), Tine Tabak (Writing for Performance, HKU), Mona Thijs (Woordkunst, Koninklijk Conservatorium Antwerpen), Ceren Uzuner (Creative Writing, ArtEZ) en Ilse van der Velde (Creative Writing, ArtEZ). 

 

Schijnbaar Eindeloos | Mila Haak

In het transmediale boek Schijnbaar Eindeloos gaat Mila op zoek naar haar familiegeschiedenis; naar de verhalen die zijn verbonden aan schurend afscheid. Want zitten deze familieverhalen – de vermissing van haar oom, haar opa die wees werd – dan echt in haar genen? Dialogen van haar familieleden worden in het boek afgewisseld met stukjes proza, met toneelbeelden en QR-codes naar documentaire fragmenten. In Schijnbaar Eindeloos wordt gespeeld met de regels van theater, met de dunne lijn tussen fictie en non-fictie en met jou als publiek (de lezer, de luisteraar, de enige in de zaal). Klik op het omslag voor een fragment uit Schijnbaar Eindeloos:

 


Voor de achtste keer op rij reikt Wintertuin de Afstudeerprijs uit aan de student met het beste afstudeerproject. Met deze prijs geeft de organisatie aandacht aan een nieuwe lichting schrijvers en makers. Studenten van de schrijfopleidingen van Gerrit Rietveld Academie, Koninklijk Conservatorium AntwerpenHogeschool voor de Kunsten Utrecht en ArtEZ University of the Arts konden tot 14 juli hun werk insturen.

Mila Haak heeft een liefde voor non-fictie, beeld en taal en zoekt vaak naar een combinatie van deze vormen in het werk dat ze maakt. Haar werk gaat onder andere over familie, over opgroeien en afscheid. Binnen haar zoeken naar nieuwe vertelvormen poogt Mila steeds iets meer het ongrijpbare van deze wereld te vangen, voor zichzelf en hopelijk ook voor het publiek. Het liefst spreekt ze dat publiek persoonlijk aan: ze wil dat je soms denkt dat je de enige bent die meeleest. (Foto door Gordon Meuleman.)