Project Wiaspora

Richard Kofi - 01 oktober 2020

Anousha Nzume is Curator van het Onzichtbare en selecteerde drie schrijftalenten die je hier leest

Eens in de zoveel tijd vragen we een bekende maker om als Curator van het Onzichtbare drie talentvolle, minder bekende makers uit te nodigen een tekst te schrijven voor Notulen van het Onzichtbare. Dit keer is het de beurt aan Anousha Nzume. Anousha Nzume is afgestudeerd aan de Kleinkunst Academie in Amsterdam. Ze is vooral werkzaam als programmamaker, publicist en schrijver. Je kunt haar onder meer kennen van het boek Hallo witte mensen (2017). Momenteel is ze in New York werkzaam als producer o.a. voor de documentaire Master of Light, werkt ze aan haar tweede boek voor Uitgeverij Pluim en natuurlijk de podcast Dipsaus met Ebissé Wakjira-Rouw, Mariam El Maslouhi en Manju Reijmer. De volgende twee boeken die ze met Dipsaus uitbrengen, zijn de eerste Nederlandse vertaling van Sister Outsider, waarvoor Anousha het voorwoord heeft geschreven, en Afro Lit (literaire werken van schrijvers uit de Afrikaanse diaspora woonachtig in de Lage Landen). Anousha stelde ‘mijn land’ voor als thema voor de drie schrijfopdrachten die zij als Curator van het Onzichtbare uitschreef.

Richard zie ik als de toekomst van Nederland. Hij is beeldend kunstenaar, curator, programmeur maar ook schrijver, bedenker en maker pur sang. In al zijn werk lijkt hij op zoek naar het verborgene: vergeten verhalen, verborgen geschiedenis, de mens achter de façade. Wat is het pijnpunt en waar ligt het verstopt? Voor De goede immigrant (2020) schreef hij een prachtig verhaal over jong en zwart zijn in witte systemen. Thuis zijn in je huiskamer maar niet in het klaslokaal. Nu als volwassen maker zijn het veelal ook de vastgeroeste en zogenaamd veilige systemen die hij onderuithaalt. Op een prachtige, soms explosieve en soms juist verstilde manier.
Dat Richard voor deze editie voor een podcast kiest hoort bij zijn rijke zoektocht. Richard gaat nooit voor het voorspelbare. Niet in zijn kunst, niet in zijn woorden en ook nu niet. De podcast Project Wiaspora is bedoeld voor ‘revolutionaire futuristen en decolonized minds’. De opnamelocatie ligt nooit vast en de onderwerpen in die zin ook niet; de impact van wat er wordt gemaakt en door wie, op de plek waar de podcastmakers tijdens de opname zijn, is een belangrijk onderdeel van elke aflevering. Voorspelbaarheid past bij het Nederland van De Grote Hollandsche Drie van de vorige eeuw. Ik verheug me enorm op de toekomst dankzij deze Ghanees Nederlandse kunstenaar.

– Anousha Nzume

 

 

In deze podcast zijn bijdragen te horen van Gyonne Goedhoop, Rohan Ayinde en Guillermo Blinker a.k.a. Otion. Gyonne Goedhoop (bekijk Gyonne’s Instagram) is storyteller, cultureel ondernemer en programmamaker bij expositieruimte Tent in Rotterdam. In de projecten die zij opzet verbindt ze kunst en cultuur aan intimiteit en heling. Tijdens het gesprek introduceert ze ‘humanness’ als kernbegrip in haar missie en visie. Dit sluit goed aan bij de artistieke visie van Guillermo Blinker a.k.a. Otion (bekijk Otions Instagram) die met zijn onderzoeksproject Icaro op zoek gaat naar de helende werking van de stem en de transformatieve kracht van muziek. Kunstenaar, curator en dichter Rohan Ayinde (bekijk Rohans Instagram) zet in deze podcast de toon met zijn prachtige gedicht ‘The Proximity to Death’, waarin hij zijn bezorgdheid uitspreekt over de relatie tussen het leven in inner city Chicago, het milieu en de dood.

 

Lees ook de andere door Anousha Nzume gecureerde schrijfopdrachten.

Luister de andere afleveringen van Project Wiaspora.

Richard Kofi is beeldend kunstenaar, curator en programmeur bij het Bijlmer Parktheater. In zijn kunstprojecten onderzoekt hij erfgoed via Afrofuturistisch perspectief, waarin heden, verleden en toekomst samenkomen. Met Simone Zeefuik begon hij de podcast Project Wiaspora over de maatschappelijke impact van kunst, cultuur en activisme. Daarin staat de verbeeldingskracht van diasporagemeenschappen centraal.